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Mosaics: Difference, Diversity and Assemblage(University of Pittsburgh Department of French and Italian Graduate Conference)

Mosaics: Difference, Diversity and Assemblage(University of Pittsburgh Department of French and Italian Graduate Conference)

Publié le par Université de Lausanne (Source : Pitt FRIT)

Mosaics: Difference, Diversity and Assemblage

An Interdisciplinary Graduate Student Conference

Call for papers

February 24, 2017

In A Thousand Plateaus, Gilles Deleuze and Félix Guattari theorize the rhizome as a model for organizing knowledge that is unstructured and flows out in multiple, unforeseeable directions – the rhizome privileges notions of patchwork, multiplicity, and interaction between parts. In light of continuing approaches to artistic production that draw on rhizomatic thought, this conference proposes a reconsideration of difference and diversity in French and Italian literature, film and theory. How are representations of difference formally and textually mediated? What kinds of artistic forms suggest a conceptualization of the mosaic, and how might we think formally about aesthetic production as experimental and contestatory?

From cinematic adaptations of Boccaccio’s frame tale Decameron to the assemblic structure of Diderot and d’Alembert’s Encyclopédie, from the combinatorial structure of Italo Calvino’s Se una notte d'inverno un viaggiatore to Édouard Glissant’s créolisation, we invite presentations that consider difference and multiplicity in textual, cinematic and theoretical terms. How can the mosaic provide a model of experimentation and innovation in literature and film, and what are the stakes when we take difference as our object of study?

Possible topics include but are not limited to:

  • Games, puzzles and literary experimentation
  • Créolisation/créolité
  • Environmental poetics; ecocriticism
  • Approaches to sexual difference; materialist feminism; trans*; queer theory
  • Theories of space; mapping and cultural cartographies
  • Frame tales and mise en abyme
  • Interaction between text and image
  • Techniques and theories of montage and assemblage in cinema
  • Transtextuality; linguistic exchanges
  • Bodily difference; flexibility and plasticity of bodies
  • Affect theory, phenomenology and sensory experience
  • Literary and cinematic networks; production, distribution and circulation of texts
  • Aesthetic diversity in visual arts, performance and music
  • The politics of adaptation
  • Diversity and the global/transnational
  • Imagined communities and contact zones

Presentations will be limited to a reading time of 15-20 minutes (8-10 pages). Please send abstracts of 200-250 words, including department/affiliation in a Word document to pitt.frit.conference@gmail.com by January 4, 2017. Papers can be in English, French or Italian (English preferred). Please include “Submission: FRIT Graduate Conference” in the subject line of your e-mail. Open to undergraduate students.  

Keynote speaker: Dr. Alison James (Associate Professor of French Literature, University of Chicago)

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Mosaïques : Différence, Diversité et Assemblage

Département de français et d’italien, University of Pittsburgh

Conférence doctorale

Appel à communications

Le 24 février 2017

Dans leur théorisation du rhizome dans Mille Plateaux, Gilles Deleuze et Félix Guattari proposent un modèle d’organisation de la connaissance sans structure, qui se répand dans de multiples directions et dont on ne peut pas connaître l’issue – le rhizome privilégie le patchwork, la multiplicité et l’interaction de parties multiples. Suivant des approches esthétiques qui suggèrent une pensée rhizomatique, cette conférence propose une reconsidération de la différence et de la diversité dans la littérature, le cinéma et la théorie français et italiens. Comment la différence est-elle représentée, du point de vue de la forme et de sa mise en texte ? Quelles formes artistiques proposent une conceptualisation de la mosaïque, et comment peut-on dès lors concevoir la production esthétique comme expérimentale et contestataire ? 

Des adaptations cinématographiques du récit-cadre de Boccace, le Décaméron, à la structure d’assemblage de l’Encyclopédie de Diderot et d’Alembert, de la logique combinatoire de Se una notte d'inverno un viaggiatore d’Italo Calvino à la créolisation d’Édouard Glissant, nous invitons les présentations qui considèrent la différence et la multiplicité en termes textuels, cinématographiques et théoriques. Comment la mosaïque peut-elle inspirer un modèle d’expérimentation et d’innovation dans le cinéma et dans la littérature, et quels sont les enjeux lorsque nous prenons la différence comme objet d’étude ? 

Les propositions de communication peuvent porter sur (mais ne se limitent pas aux) les sujets ci-dessous :

  • Les jeux, puzzles et l’expérimentation littéraire
  • La créolisation/créolité
  • La poétique environnementale ; l’écocritique
  • Approches de la différence sexuelle ; le féminisme matérialiste ; trans*, queer theory
  • Théories de l’espace ; les cartographies culturelles
  • Le récit-cadre et la mise en abyme
  • L’interaction entre texte et image
  • Techniques et théories de montage et d’assemblage au cinéma
  • La transtextualité ; les échanges linguistiques
  • La différence corporelle ; la flexibilité et la plasticité des corps
  • La théorie de l’affect, la phénoménologie et l’expérience sensorielle
  • Les réseaux littéraires et cinématographiques ; la production et distribution de textes
  • La diversité esthétique dans les arts visuels, la performance et la musique
  • Les politiques de l’adaptation
  • La diversité et le global/transnational
  • L’imaginaire national et les zones de contact

Les présentations devront se limiter à un temps de lecture d’environ 15-20 minutes (8-10 pages). Les propositions sont à envoyer avant le 4 janvier 2017 sous la forme d’un résumé de 250 mots maximum, accompagné d’une courte biographie dans un document Word à pitt.frit.conference@gmail.com. Nous acceptons les présentations en anglais, français ou en italien. Veuillez inclure “Submission : FRIT Graduate Conference” dans l’objet de votre courriel.

Intervenant de la Session Plénière : Dr. Alison James (Professor of French Literature, University of Chicago)